zaterdag 16 november 2013

Soms zit 't mee soms zit 't tegen...

Het is goed vertoeven in Nairobi,
aangename temperatuur, max. 28 graden  voelt niet zo drukkend als in Dar es
Salaam, ik verblijf momenteel op de
MAF compound op de Argwings Kodhek road. Rustig genietend van het weekend. Lekker buiten boek lezen...



Er is alweer een week voorbij...
Toen ik aankwam, werd ik met open armen ontvangen... "Zodra je je licence hebt, sturen we je naar Soedan", zei hij!

De volgende dag ging ik met Douglas Kimanthi de Ops manager, naar de KCAA, de Keniaanse rijksluchtvaartsdienst. 
De eisen waren duidelijk,
Eerst een Airlaw examen, en daarna een praktisch instrumentvliegxamen met Keniaanse examinator.

De studiematerialen zijn beperkt, maar ik ben druk aan het studeren gegaan.
Op donderdag werd het examen afgesproken. Vrijdags kon ik dan evt. het praktisch examen doen.

Het liep anders..
Donderdags vroeg 6 uur reed ik naar de East African School of Aviation, waar het examen plaats zou vinden.
Na het nodige wachten, kreeg ik een verkeerd examen voorgeschoteld...
100 vragen over de gehele theorie...
Had ik helaas niet geleerd... Na herhaaldelijk vragen, merkte ik dat ze een beetje geërgerd raakten.. Er zat niets op dan het examen te maken... 
Uitslag: 65% (had 70% nodig...)

Bij terugkomst bij MAF zijn er wat telefoontjes gepleegd en was het resultaat dat ik gisteren, vrijdag, wederom mocht komen voor het Airlaw examen...
Vol goede moed toog ik om 6 uur 's ochtends naar de examenplaats, om de ochtendspits weer voor te zijn. 

Ik was ruim op tijd: 7:30, maar omdat het eigenlijk een dag van monteursexamens was, duurde het even.. 2 uur later mocht ik dan beginnen. 

40 vragen over Airlaw in Kenya,
Ik had een week kunnen studeren en dacht, dat gaat lukken en vanmiddag gelijk het praktijkexamen doen en volgende week ingezet worden! Yesss!

Niets bleek minder waar... 

Na het multiple choice examen op een computer (!) krijg je gelijk het resultaat op je scherm.

Enter... en weer 65%....  een moment van teleurstelling gaat er dan door je heen.
Ik had er echt meer van verwacht, ja er waren paar lastige vragen, en een paar dubieuze,  maar ik had een goed gevoel, wat in een splitsecond omsloeg in een "wat nu" gevoel... 

Even wat achtergrond:
MAF Kenya heeft het laatste jaar 4 piloten zien vertrekken... Momenteel worden er vluchten gecancelled... En lopen de resterende piloten nagenoeg op hun tandvlees!
En dan is het best frustrerend dat ik nu een week verlies...
As donderdag kan ik weer het examen doen.

Toch gaan we ervoor, ik ben hier niet voor niets! En vlieg ik niet, ik doe van alles en kan hier ook weer een bemoediging zijn!!

En wat betreft dat examen:
Ik ga stug door en denk aan Nehemia! 
(Voor ingewijden..) ;-)

Meer weten over m'n persoonlijke beleving hiervan?

Meld je dan aan voor het "VerSterkertje":
Stuur een e-mail met onderwerp "aanmelding" naar versterkertje@gmail.com

Voor korte updates:
Stuur een e-mail met onderwerp "aanmelding" naar vluchtinfootje @gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten